W ramach Programu Rozwoju Kompetencji studenci będą szkoleni dodatkowo pod kątem potrzeb i oczekiwań rynku pracy. To nie pierwszy taki program – wcześniej przeprowadzona została jego wersja pilotażowa.

Studenci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie w ramach pilotażu skorzystali z trzech projektów – dwóch szkoleń i wakacyjnego stażu finansowanego przez NCBR. Pierwsze szkolenie dotyczyło doskonalenia wiedzy z zakresu mikroskopii, drugie nastawione było na przedsiębiorczość i komercyjne wykorzystanie badań.

– Pracuję na mikroskopach i z tym związana jest moja praca magisterska – opowiadała Agnieszka Łyżwa, studentka V roku. – Poznanie nowych technik pozwoliło mi na poprawienie wyników badań. Przygotowania do spotkania z rynkiem pracy też było istotne. Nie wiem, czy założę własną firmę, ale na pewno jestem na dobrej drodze.

Założeniem Programu Rozwoju Kompetencji jest wprowadzenie do programu studiów zajęć, które pozwolą studentom doskonalić m.in. kompetencje miękkie – umiejętności związane z komunikacją, współpracą w grupie czy analitycznym myśleniem.

Dominika Tyc kończy studia licencjackie na kierunku dziennikarstwo i komunikacja medialnokulturowa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Na jej uczelni prowadzony był program warsztatowo-stażowy „Absolwent z Kompetencjami”. Warsztaty, kończyły się zdobyciem certyfikatu, szkolenia prowadzili specjaliści, przedsiębiorcy i potencjalni pracodawcy.

Zobacz: Dzięki programowi "Uczelnie Przyszłości" szkoły wyższe zyskają prawie 5 mld zł 

– Prawdę mówiąc zawsze przerażała mnie wizja rozmowy kwalifikacyjnej, ale ludzie, z którymi się spotkałam okazali się bardzo sympatyczni – opowiada Dominika. Program pozwolił jej na poznanie swoich możliwości i rozwinięcie zainteresowań. – Teraz rozpoczynam staż. Mam nadzieję, że połączę nowe doświadczenie z zainteresowaniami i uda mi się stworzyć nowy plan PR-owy dla teatru.

Podobnie jak w jego wersji pilotażowej, w programie będą mogli uczestniczyć studenci uczelni publicznych i niepublicznych w całej Polsce, niezależnie od kierunku studiów. To, czy w projektach będą realizowane dodatkowe warsztaty i szkolenia albo czy pewne przedmioty na stałe trafią do oferty edukacyjnej, zależy wyłącznie od uczelni.

Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie zaproponowała swoim studentom projekt „Akademia przedsiębiorczości – zostań zainspirowany”. Tymoteusz Ciećkiewicz, student ostatniego roku, stwierdził, że program rozwinął jego możliwości poza zainteresowaniami naukowymi – Uważam, że jestem teraz pewniejszy siebie. Usłyszałem o błędach i sukcesach, które popełnili inni. Jestem przygotowany na to, jak będzie to wyglądać.

Założyciele startupów, osoby walczące o granty i finansowanie opowiadały o konkurencji na rynku pracy i przygotowywały studentów na podejmowanie skutecznych decyzji w przedsiębiorstwach. –Zajęcia wymagały od nas dialogu, musieliśmy poznać swoje mocne i słabe strony. Teraz chciałbym zobaczyć, co będzie w przyszłości – dodaje Tymoteusz.

Konkurs na projekty w ramach Programu Rozwoju Kompetencji realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju trwał miesiąc. Nabór wniosków zakończy się 22 lipca 2015 r. Do 2020 r. rząd przeznaczy na program ponad 1 mld zł.

(nauka.gov.pl)