Przez lata praca w handlu detalicznym, a zwłaszcza ogólnospożywczym, była kojarzona z niskimi kwalifikacjami i równie niskim wynagrodzeniem. O karierach, w tym także tych międzynarodowych, niewiele było słychać, choć Polacy z praktyką w Tesco, Carrefourze czy Auchan awansowali na wysokie stanowiska w firmach w Rosji i na Ukrainie, gdzie pomagali tworzyć nowoczesny handel.

Zobacz: Biura Karier nie działają jak należy>>>

Od kilku lat sytuacja się jednak zmieniła między innymi dlatego, że wraz z ekspansją sieci handlowe potrzebują coraz więcej pracowników; nie tylko szeregowych, ale również specjalistów i menedżerów. Oznaką tych potrzeb jest nowa akcja rekrutacyjna Jeronimo Martins Polska (JMP), właściciela sieci Biedronka, który w ciągu kilkunastu miesięcy zamierza zatrudnić tysiąc absolwentów na kierownicze stanowiska w sieci. I zapowiada, że przez cztery lata stworzy takich stanowisk ponad 3 tysiące.
 
Na czołowym portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl od lat najwięcej ofert pracy zamieszczają firmy z branży handel i sprzedaż (w II kwartale było to niemal co czwarte z ponad 97 tys. ogłoszeń). Nic dziwnego, skoro Biedronka, która ma ok. 40 tys. pracowników, w tym roku doda 5 tys. kolejnych. Konkurencyjny Lidl zatrudniający 13 tys. osób  chce w tym roku przyjąć ok. 2 tys. nowych, w tym absolwentów.
 
 
Duże sieci zabiegają o młodych ludzi kusząc ich rozbudowaną ofertą szkoleń, ścieżek kariery oraz programów płatnych praktyk i staży dla studentów i absolwentów. – W bieżącym roku aż 2 tys. pracowników Tesco Polska uczestniczy w programach rozwojowych, a 90 proc. stanowisk kierowniczych objęto w ramach awansu wewnętrznego – podkreśla Karolina Zadęcka z działu personalnego Tesco Polska. Studentom sieć proponuje trzymiesięczne płatne praktyki Dobry Start, a tym, którzy chcą łączyć pracę z nauką, oferuje czteroletni program Kariera Młodego Lidera. Kandydaci na menedżerów przechodzą zaś roczny, intensywny Program Rozwojowy dla Absolwentów Ekstraklasa.
 
Dwuletni Międzynarodowy Program Rozwoju Kadry Menedżerskiej organizuje też Lidl Polska (jego uczestnicy przechodzą szkolenia w kraju oraz  w międzynarodowych strukturach sieci). Do zeszłorocznej edycji programu  zgłosiło się prawie 900 osób.
  Chętnych nie brakowało też do programu wakacyjnych staży „Rozwiń z nami skrzydła" czy rozwojowego programu „Lidl Brand Factory", który ma wyłowić kandydatów do pracy w centrali firmy.  
 
 
Wśród uczestników są młodzi ekonomiści, humaniści i inżynierowie, którzy trafiają do działu IT, czy budowy. Nie chodzi tu o pracę na kasie. Sieci handlowe chcą stać się atrakcyjnym pracodawcą dla absolwenta i specjalisty.
 
 
Około  stu  studentów przyjmuje latem Biedronka na program 1-3 miesięcznych płatnych praktyk – Owocne Wakacje. Kilkunastu młodych ludzi przechodzi zaś co roku Dojrzewalnię Talentów – Program Management Trainee przygotowujący kandydatów na menedżerów w strukturach  Jeronimo Martins . Absolwentem jego portugalskiej edycji jest Pedro Pereira da Silva, szef JMP i dyrektor operacyjny grupy.
Źródło: Rzeczpospolita